Sveika mityba

Cikorijų kava: gal tai sveika kavos alternatyva, kurios mums reikia?

Nepaisant to, kad cikorijų kava egzistuoja daugiau nei du šimtmečius ir ją tikrai žino mūsų seneliai, bet ji išpopuliarėjo tik pastaruosius kelis metus.  

Šis karštas gėrimas yra kavos skonio, tačiau yra pagamintas iš skrudintos cikorijos šaknies, o ne kavos pupelių. Cikorijų kavos gėrimas yra populiarus tarp žmonių, kurie bando sumažinti kofeino vartojimą. Manoma, jog cikorijos gali būti susiję su teigiamu poveikiu sveikatai, įskaitant uždegimo mažinimą, cukraus kiekio kraujyje sumažėjimą ir geresnį virškinimą.

Tačiau cikorijos kava taip pat gali sukelti ir neigiamą šalutinį poveikį. Tad prieš keičiant kavą į cikorijų kavą, verta pasidomėti plačiau kas tai.

Kas yra cikorijų kava?

Cikorijų kava yra gėrimas, gaminamas naudojant cikorijos augalo šaknis, kurios yra skrudintos, sumaltos ir išvirinamos į kavą primenantį gėrimą. Cikorijos dar vadinamos trūkažolėmis.

Pati cikorija yra kiaulpienių šeimos žydintis augalas, kuriam būdingas kietas, plaukuotas stiebas, šviesiai violetinės gėlės ir lapai, dažniausiai naudojami salotoms.

Cikorijos kavos skonis panašus į kavos, tačiau skonis dažnai apibūdinamas kaip šiek tiek sumedėjęs ir riešutinis. Malta cikorija naudojama atskirai arba sumaišoma su kava, kad papildytų jos skonį.

Nors cikorijos kavos istorija nėra visiškai aiški, manoma, kad ji atsirado 1800 -aisiais Prancūzijoje per didžiulį kavos trūkumą. Beviltiškai ieškodami kažkokio panašaus pakaitalo, žmonės pradėjo įmaišyti į savo kavą cikorijos šaknų, kad sutaupytų trūkstamos kavos. Po daugelio metų, pilietinio karo metu cikorijos kava taip pat išpopuliarėjo Naujajame Orleane, kai miestas patyrė kavos trūkumą.

Šiandien cikorijų kavos vis dar galima rasti daugelyje pasaulio šalių ir dažnai naudojama kaip įprastos kavos alternatyva be kofeino arba kaip sveikuolių kava.

Maistinės medžiagos cikorijos šaknyje

Cikorijos šaknis yra pagrindinis cikorijos kavos ingredientas. Cikorijos šaknis susmulkinama, skrudinama ir tada užvirinama su vandeniu taip gaunant kavos gėrimą.

Nors kiekiai gali skirtis priklausomai nuo skonio ar skrudinimo intensyvumo, 1 puodeliui (235 mililitrų) vandens rekomenduojama naudoti apie 2 šaukštus (apie 11 gramų) maltos cikorijos šaknies.

Vienoje žalioje cikorijos šaknyje (60 gramų) yra šios maistinės medžiagos:

  • Kalorijos: 44
  • Baltymai: 0,8 gramo
  • Angliavandeniai: 10,5 g
  • Riebalai: 0,1 gramo
  • Skaidulos: 0,9 gramo
  • Manganas: 7% RPN
  • Vitaminas B6: 7% RPN
  • Kalis: 5% RPN
  • Vitaminas C: 5% RPN
  • Fosforas: 4% RPN
  • Folatai: 3% RPN

Cikorijos kavos nauda įvairi. Cikorijos šaknis yra geras inulino šaltinis – prebiotinių skaidulų rūšis, susijusi su padidėjusiu svorio metimu ir geresne žarnyno sveikata. Joje taip pat yra šiek tiek mangano ir vitamino B6, dviejų maistinių medžiagų, susijusių su smegenų sveikata.

Turėkite omenyje, kad šių maistinių medžiagų kiekis cikorijos kavoje yra gana mažas, nes į kavą įpilama tik nedidelis cikorijos šaknies kiekis.

Cikorijos geresniam virškinimui

Cikorijos šaknis yra geras ląstelienos šaltinis, kuris gali padėti pagerinti kai kuriuos virškinimo sveikatos aspektus. Tai gali padėti pagerinti žarnyno mikrobiomo būklę, kuris, kaip manoma, daro didelę įtaką sveikatai ir ligoms. Taip yra todėl, kad cikorijose yra inulino skaidulų, prebiotikų, skatinančių naudingų bakterijų augimą žarnyne.

Keletas tyrimų parodė, kad papildymas inulinu gali padidinti tam tikrų sveikų bakterijų padermių koncentraciją storojoje žarnoje. Tyrimai taip pat rodo, kad cikorija gali padėti pagerinti žarnyno funkciją ir sumažinti vidurių užkietėjimą.

Cikorijos gali padėti sumažinti uždegimą

Nors uždegimas yra normalus imuninės sistemos atsakas, manoma, kad lėtinis uždegimas prisideda prie tokių ligų kaip širdies ligos, diabetas ir vėžys.

Kai kurie tyrimai su gyvūnais parodė, kad cikorijos šaknis gali turėti priešuždegiminių savybių. Vieno tyrimo su gyvūnais metu nustatyta, kad cikorijos šaknis sumažina kelis uždegimo žymenis.

Dauguma dabartinių tyrimų apsiriboja tyrimais su gyvūnais. Norint nustatyti, kaip cikorijos šaknis gali paveikti uždegiminius procesus žmonių organizme, reikia atlikti daugiau tyrimų.

Cikorijos kava natūraliai neturi kofeino

Cikorijos kava gali būti puikus būdas sumažinti kofeino kiekį. Įprasta kava gaminama iš kavos pupelių, kurios yra skrudintos, sumaltos ir išvirinamos į kavą. Įprastame kavos puodelyje yra apie 95 miligramus kofeino, nors tai gali skirtis priklausomai nuo daugelio veiksnių, pavyzdžiui, naudojamų kavos pupelių rūšies, porcijos dydžio ir kavos skrudinimo tipo.

Didelio kofeino kiekio vartojimas gali būti susijęs su šalutiniais reiškiniais, tokiais kaip pykinimas, nerimas, širdies plakimas, neramumas ir nemiga.

Tuo tarpu cikorijos šaknis natūraliai neturi kofeino. Dėl šios priežasties cikorijų kava yra puikus kavos pakaitalas tiems, kurie nori sumažinti kofeino vartojimą.

Gali tikti ne visiems

Nors cikorijos kava laikoma naudinga sveikatai, tačiau tinka ne visiems. Cikorija kai kuriems žmonėms gali sukelti alerginę reakciją ir sukelti tokius simptomus kaip skausmas, patinimas ir burnos dilgčiojimas.

Be to, žmonės, alergiški ambrozijai ar beržo žiedadulkėms, turėtų vengti cikorijų, kad sumažintų neigiamą šalutinį poveikį.

Jei išgėrus cikorijos kavos atsiranda neigiamų simptomų, nedelsdami nutraukite vartojimą ir pasitarkite su gydytoju.

Be to, cikorijos kava nerekomenduojama nėščioms moterims. Galiausiai, trūksta tyrimų apie cikorijos šaknies saugumą krūtimi maitinančioms moterims. Pasitarkite su gydytoju, kad išvengtumėte nemalonių simptomų.

Ar turėtumėte išbandyti?

Kaip ir kiekvienas produktas, cikorijų kava gali tikti ir patikti, arba kaip tik nepalikti įspūdžio ar net netikti. Todėl visada verta išbandyti ir pažiūrėti. Cikorijų kava ypač turėtų sudominti tuos, kurie nori sumažinti kofeino kiekį, nes tai gana prieinama ir paprasta kavos alternatyva.